Wagi w punktach skupu złomu

Na terenie kraju działa bardzo wiele punktów złomu. Spora część z nich skupuje złom incydentalnie, w niewielkich ilościach. Ale są także duże firmy, które zajmują się skupowaniem całych ciężarówek złomu i ich sortowaniem oraz wysyłaniem do hut.

Takie firmy najchętniej kupują złom przywożony do nich ciężarówkami. Każda z nich potrafi przywieźć na raz kilka ton zużytych odpadów metalowych. Jak wiadomo doskonale, firma rozlicza się za każdy kilogram przywiezionego surowca. Jak jednak zważyć całą ciężarówkę, która przyjeżdża do punktu skupu?
Do tego celu służy profesjonalna waga samochodowa. Dziś jest to przede wszystkim waga elektroniczna z podjazdem, na którym zatrzymuje się samochód ciężarowy. Czasami, dla bezpieczeństwa całego układu, stosowany jest jeszcze czujnik tensometryczny. Zabezpiecza on cały układ przed przeciążeniem. Ostrzega na przykład przed tym, że ważone auto jest tak ciężkie, że mogłoby uszkodzić wagę samochodową.
Całość działa w bardzo prosty sposób. Ciężarówka, która przywozi złom do punktu skupu, jest dokładnie ważona, a wynik ważenia jest notowany. Auto następnie pozbywa się ładunku złomu i znów wjeżdża na wagę. Teraz ważone jest puste auto. W ten sposób w ciągu kilku chwil można od pierwszego uzyskanego wyniku odjąć drugi i bardzo szybko uzyskać informację o tym, ile złomu zostało przytransportowane przez samochód ciężarowy do punktu skupu.

Wagi samochodowe i czujniki tensometryczne mają jeszcze mnóstwo innych, ciekawych zastosowań. Są na przykład stosowane przy wjazdach do dużych miast, gdzie inspektorzy ITD sprawdzają, czy samochody nie są przeładowane towarem i czy nie uszkodzą drogi.